PROGRAM
Spotkania autorskiego z Panem Stanisławem
Myszką autorem monografii
o Radomyślu nad Sanem pt. „Radomyśl nad Sanem. Dzieje parafii i
miasta”,
połączonego z uroczystą inauguracją
ekslibrisu biblioteki szkolnej.
Cele: Uczeń po spotkaniu zna kierunki współczesnego pisarstwa i prozy, potrafi samodzielnie interpretować prozę, właściwie ocenia dorobek twórców regionalnych, poszerza swoje wiadomości z historii regionu, umie wybrać odpowiednią literaturę wg swoich zainteresowań.
Metoda: Wywiad, rozmowa kierowana, prezentacja.
Pomoce: Wystawa książki Stanisława Myszki, ekspozycja
projektów wyróżnionych w konkursie na ekslibris biblioteki szkolnej.
Uwagi: Impreza wymaga odpowiedniego przygotowania miejsca spotkania, zorganizowania ekspozycji dorobku literackiego pisarza oraz prezentacji wszystkich wyróżnionych ekslibrisów zaprojektowanych przez uczniów.
Termin realizacji: 24
listopada 2003r.
I.
Wprowadzenie
i powitanie
Witam
Wszystkich serdecznie na dzisiejszym spotkaniu, które poświęcone jest promocji
książki Pana Stanisława Myszki pt.,, Historia Radomyśla nad Sanem. Dzieje
miasta i parafii."
Pragnę zatem gorąco powitać
naszego gościa, autora monografii o Radomyślu, historyka, pedagoga, pasjonata
dziejów i tradycji regionu nad dolnym Sanem. Człowieka, który bezinteresownie
służy swoją wiedzą historykom, młodzieży i wszystkim zainteresowanym historią
regionu.
II.
Prezentacja
dorobku Pana Stanisława Myszki
Niech dzisiejsze spotkanie stanie się wstępem do dalszych rozważań nad wielowiekową tradycją regionu, walorami krajobrazu i architektury. Rozważań nad wartościami duchowymi oraz losami pokoleń mieszkańców Radomyśla i okolic.
Oddajemy głos Panu Stanisławowi Myszce.
III.
Wywiad z
gościem
Uczniowie zadają pytania, które
wcześniej zostały przygotowane na lekcji wychowawczej
IV.
Program
artystyczny.
Spotkanie autorskie uświetnił
występ Justyny Nalepy uczennicy kl. IV liceum technicznego, która brała udział
w XI Rzeszowskich Dniach Kultury Szkolnej. Justyna zaprezentowała monodram
Andrzeja Maleszki pt. „Jasiek”
V.
Ekslibris –
sprawozdanie z konkursu
1. Zanim przedstawimy
sprawozdanie z konkursu trochę historii o ekslibrisie.
Ekslibris (
łac. Ex libris = z książek ), znak własnościowy, najczęściej
graficznie skomponowana kartka z napisem (imię i nazwisko, nazwa instytucji)
lub symbolem ( herb, gmerk ), wskazującym właściciela książki, naklejana zwykle
na odwrocie jej przedniej okładki.
Ekslibris artystycznie wykonany w szlachetnej technice graficznej
(drzeworyt, miedziryt, akwaforta, akwatinta, litografia) podnosi walory
estetyczne książki, dając tym samym świadectwo bibliofilskiego do niej
stosunku.
Geneza ekslibrisu wywodzi się od herbu malowanego na kartach ksiąg
rękopiśmiennych w charakterze znaku własnościowego co najmniej od połowy XIV
w. W postaci naklejanej kartki pojawił
się w zachodniej Europie pod koniec XV w.
Polska jest jednym z krajów europejskich, gdzie występuje on
najwcześniej, bo w początkach XVI w. Prawdziwy rozkwit stosowania ekslibrisu
będącego autentycznym znakiem własnościowym , charakteryzującym księgozbiór
nastąpił pod koniec XIX i w wieku XX.
2. Sprawozdanie z konkursu plastycznego.
W roku szkolnym 2002/2003 przeprowadzony został konkurs plastyczny
na ekslibris biblioteki szkolnej w ramach obchodów Światowego Dnia Książki i
Praw Autorskich przypadającego na 23 kwietnia każdego roku. Konkurs poprzedzony
został cyklem zajęć z wiedzy o kulturze, lekcje biblioteczne i zajęcia z
przetwarzania informacji na temat historii znaków własności książki i
ekslibrisów. Jednocześnie zorganizowano ekspozycję tematyczną przybliżającą
funkcje i znaczenie ekslibrisu oraz jego postać graficzną.
Celem konkursu było:
·
zaprojektowanie
exlibrisu dla biblioteki Zespołu Szkół Nr 4 im. płk. St. Dąbka w
Stalowej Woli
·
rozwijanie
zamiłowania oraz przywiązania do książek
·
zachęcenie
do tworzenia własnych exlibrisów i wykorzystania w domowych księgozbiorach
·
zainteresowanie
uczniów formami technik graficznych takich jak: drzeworyt, miedzioryt,
akwaforta, akwatinta, litografia
W konkursie wzięły udział wszystkie klasy pierwsze szkoły a w
szczególną aktywność wykazała klasa I liceum profilowanego o profilu zarządzanie informacją, która w
swojej podstawie progarmowej ma zagadnienia związane z książką i informacją.
Ogółem wpłynęło 48 prac uczniów.
Młodzież wykazała się wielką fantazją, pomysłowością i zdolnościami
plastycznymi. Komisja wyłoniła 3 projekty, a
za udział w konkursie uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy i nagrody
książkowe, które wręczył dyrektor szkoły dnia
21 czerwca 2003r. podczas
akademii na zakończenie roku szkolnego.
Ø Ryszard
Lembas kl. I e - I miejsce
Ø Anna
Górska kl. I zi – wyróżnienie
Ø Małgorzata
Smutek kl. I zi – wyróżnienie
Ostatecznie wyróżniła pracę Ryszard Lembasa, ucznia klasy I liceum
profilowanego o profilu elektronicznym.
Kolejny etap wprowadzenia znaku własności książki do szkolnego księgozbioru wymagał naszego zaangażowania i pracy. Wyróżniony ekslibris został poddany obróbce komputerowej w pracowni grafiki i na podstawie matrycy przygotowano pieczęć.
VI.
Inauguracja
pieczętowania zbiorów bibliotecznych
Uroczyste wprowadzenie ekslibrisu do biblioteki szkolnej zainaugurował autor zwycięskiego projektu uczeń Ryszard Lembas, który jako pierwszy opieczętował wybraną książkę z księgozbioru bibliotecznego. Następnie wszyscy przybyli goście mieli okazję odciśnięcia pieczęci w książkach i zapoznania się z ekslibrisem.
Od tej pory ekslibris jest wykorzystywany nie
tylko w celach pieczętowania książek ale
także do znakowania druków bibliotecznych, w oficjalnych pismach wychodzących z
biblioteki a także stanowi nasze logo podczas imprez szkolnych i
bibliotecznych.
VII.
Zakończenie.
Prowadzący dziękuje serdecznie za udział w spotkaniu, umożliwienie prezentacji dorobku Pana Stanisława Myszki. Uczniowie wręczają kwiaty i proszą o wpis do kroniki szkolnej.
Po imprezie nauczyciel zaprasza od oglądania ekspozycji, następuje rozdanie autografów autora, pieczętonie książek.
WNIOSKI:
1. Prezentowane utwory i wiersze pozwalają dokładnie poznać twórczość zaproszonego gościa i są podstawą do samodzielnej analizy utworów literackich.
2. Zorganizowanie spotkania autorskiego, jest kontynuacją cyklu spotkań pt. „Mała Ojczyzna – poznajemy twórczość naszych artystów”, daje nam możliwość bliższego poznania kultury i tradycji naszego regionu, natomiast kontakt z zaproszonym gościem jest inspiracją twórcza dla uczniów.
3. Ekspozycja
książek i prac plastycznych wzbogaca wyobraźnię i zachęca do pogłębiania
zainteresowań sztuką.
4. Zaprezentowane zostają zagadnienia związane z książką, biblioteką i informacją, co ma znaczenie dla podniesienia czytelnictwa i promocji biblioteki w środowisku szkolnym.
Scenariusz
opracowała mgr Monika Bis