PROGRAM

 

 

Spotkania autorskiego z Panem Stanisławem Myszką autorem monografii

o Radomyślu nad Sanem pt. Radomyśl nad Sanem. Dzieje parafii i miasta”,

połączonego z uroczystą inauguracją ekslibrisu biblioteki szkolnej.

 

 

 

Cele: Uczeń po spotkaniu zna kierunki współczesnego pisarstwa i prozy, potrafi samodzielnie interpretować prozę, właściwie ocenia dorobek twórców regionalnych, poszerza swoje wiadomości z historii regionu, umie wybrać odpowiednią literaturę wg swoich zainteresowań.

 

Metoda: Wywiad, rozmowa kierowana, prezentacja.

 

Pomoce: Wystawa książki Stanisława Myszki, ekspozycja projektów wyróżnionych w konkursie na ekslibris biblioteki szkolnej.

 

Uwagi: Impreza wymaga odpowiedniego przygotowania miejsca spotkania, zorganizowania ekspozycji dorobku literackiego pisarza oraz prezentacji wszystkich wyróżnionych ekslibrisów zaprojektowanych przez uczniów.

 

Termin realizacji: 24 listopada 2003r.

 

 

 

I.                   Wprowadzenie i powitanie

 

   Witam Wszystkich serdecznie na dzisiejszym spotkaniu, które poświęcone jest promocji książki Pana Stanisława Myszki pt.,, Historia Radomyśla nad Sanem. Dzieje miasta i parafii."

Pragnę zatem gorąco powitać naszego gościa, autora monografii o Radomyślu, historyka, pedagoga, pasjonata dziejów i tradycji regionu nad dolnym Sanem. Człowieka, który bezinteresownie służy swoją wiedzą historykom, młodzieży i wszystkim zainteresowanym historią regionu.

 

 

II.                Prezentacja dorobku Pana Stanisława Myszki

 

Niech dzisiejsze spotkanie stanie się wstępem do dalszych rozważań nad wielowiekową tradycją regionu, walorami krajobrazu i architektury. Rozważań nad wartościami duchowymi oraz losami pokoleń mieszkańców Radomyśla i okolic.

Oddajemy głos Panu Stanisławowi Myszce.

 

 

 

 

III.             Wywiad z gościem

 

Uczniowie zadają pytania, które wcześniej zostały przygotowane na lekcji wychowawczej

 

IV.              Program artystyczny.

Spotkanie autorskie uświetnił występ Justyny Nalepy uczennicy kl. IV liceum technicznego, która brała udział w XI Rzeszowskich Dniach Kultury Szkolnej. Justyna zaprezentowała monodram Andrzeja Maleszki  pt. „Jasiek”

 

 

V.                 Ekslibris – sprawozdanie z konkursu

 

1. Zanim przedstawimy sprawozdanie z konkursu trochę historii o ekslibrisie.

Ekslibris  (  łac. Ex libris  =  z książek ), znak własnościowy, najczęściej graficznie skomponowana kartka z napisem (imię i nazwisko, nazwa instytucji) lub symbolem ( herb, gmerk ), wskazującym właściciela książki, naklejana zwykle na odwrocie jej przedniej okładki.

Ekslibris artystycznie wykonany w szlachetnej technice graficznej (drzeworyt, miedziryt, akwaforta, akwatinta, litografia) podnosi walory estetyczne książki, dając tym samym świadectwo bibliofilskiego do niej stosunku.

Geneza ekslibrisu wywodzi się od herbu malowanego na kartach ksiąg rękopiśmiennych w charakterze znaku własnościowego co najmniej od połowy XIV w.  W postaci naklejanej kartki pojawił się w zachodniej Europie pod koniec XV w.

Polska jest jednym z krajów europejskich, gdzie występuje on najwcześniej, bo w początkach XVI w. Prawdziwy rozkwit stosowania ekslibrisu będącego autentycznym znakiem własnościowym , charakteryzującym księgozbiór nastąpił pod koniec XIX  i w wieku XX.

 

2. Sprawozdanie z konkursu plastycznego.

W roku szkolnym 2002/2003 przeprowadzony został konkurs plastyczny na ekslibris biblioteki szkolnej w ramach obchodów Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich przypadającego na 23 kwietnia każdego roku. Konkurs poprzedzony został cyklem zajęć z wiedzy o kulturze, lekcje biblioteczne i zajęcia z przetwarzania informacji na temat historii znaków własności książki i ekslibrisów. Jednocześnie zorganizowano ekspozycję tematyczną przybliżającą funkcje i znaczenie ekslibrisu oraz jego postać graficzną.

Celem konkursu było:

·        zaprojektowanie exlibrisu dla biblioteki       Zespołu Szkół Nr 4 im. płk. St. Dąbka w Stalowej Woli

·        rozwijanie zamiłowania oraz przywiązania do książek

·        zachęcenie do tworzenia własnych exlibrisów i wykorzystania w domowych księgozbiorach

·        zainteresowanie uczniów formami technik graficznych takich jak: drzeworyt, miedzioryt, akwaforta, akwatinta, litografia

W konkursie wzięły udział wszystkie klasy pierwsze szkoły a w szczególną aktywność wykazała klasa I liceum profilowanego  o profilu zarządzanie informacją, która w swojej podstawie progarmowej ma zagadnienia związane z książką i informacją.

Ogółem wpłynęło 48 prac uczniów.  Młodzież wykazała się wielką fantazją, pomysłowością i zdolnościami plastycznymi. Komisja wyłoniła 3 projekty, a  za udział w konkursie uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy i nagrody książkowe, które wręczył dyrektor szkoły dnia

 21 czerwca 2003r. podczas akademii na zakończenie roku szkolnego.

 

Ø      Ryszard Lembas kl. I e - I miejsce

Ø      Anna Górska kl. I zi – wyróżnienie

Ø      Małgorzata Smutek kl. I zi – wyróżnienie

 

 

 

 

 

Ostatecznie wyróżniła pracę Ryszard Lembasa, ucznia klasy I liceum profilowanego o profilu elektronicznym.

 

 

 

Kolejny etap wprowadzenia znaku własności książki do szkolnego księgozbioru wymagał naszego zaangażowania i pracy. Wyróżniony ekslibris został poddany obróbce komputerowej w pracowni grafiki i na podstawie matrycy przygotowano pieczęć.

 

 

VI.              Inauguracja pieczętowania zbiorów bibliotecznych

 

Uroczyste wprowadzenie ekslibrisu do biblioteki szkolnej zainaugurował autor zwycięskiego projektu uczeń Ryszard Lembas, który jako pierwszy opieczętował wybraną książkę z księgozbioru bibliotecznego. Następnie wszyscy przybyli goście mieli okazję odciśnięcia pieczęci w książkach i zapoznania się z ekslibrisem.

 Od tej pory ekslibris jest wykorzystywany nie tylko w celach pieczętowania książek  ale także do znakowania druków bibliotecznych, w oficjalnych pismach wychodzących z biblioteki a także stanowi nasze logo podczas imprez szkolnych i bibliotecznych.

 

VII.           Zakończenie.

 

Prowadzący dziękuje serdecznie za udział w spotkaniu, umożliwienie prezentacji dorobku Pana Stanisława Myszki. Uczniowie wręczają kwiaty i proszą o wpis do kroniki szkolnej. 

Po imprezie nauczyciel zaprasza od oglądania ekspozycji, następuje rozdanie autografów autora, pieczętonie książek.

 

 

 

 

 

WNIOSKI:

 

1.      Prezentowane utwory i wiersze pozwalają dokładnie poznać twórczość zaproszonego gościa i są podstawą do samodzielnej analizy utworów literackich.

2.      Zorganizowanie spotkania autorskiego, jest kontynuacją cyklu spotkań pt. „Mała Ojczyzna – poznajemy twórczość naszych artystów”, daje nam możliwość bliższego poznania kultury i tradycji naszego regionu, natomiast kontakt z zaproszonym gościem jest inspiracją twórcza dla uczniów.

3.      Ekspozycja książek i prac plastycznych wzbogaca wyobraźnię i zachęca do pogłębiania zainteresowań sztuką.

4.      Zaprezentowane zostają zagadnienia związane z książką, biblioteką i informacją, co ma znaczenie dla podniesienia czytelnictwa i promocji biblioteki w środowisku szkolnym.

 

 

 

 

Scenariusz opracowała mgr Monika Bis