Scenariusz lekcji otwartej

 

Temat: Współczesna proza i dziennikarstwo-

spotkanie z Mirosławem Osowskim.

 

 

 

 

Cele: Uczeń po lekcji zna i rozumie kierunki współczesnego pisarstwa, prozy i dziennikarswa, potrafi samodzielnie interpretować prozę, właściwie ocenia dorobek twórców regionalnych, poszerza swoje wiadomości z historii regionu, umie wybrać odpowiednią literaturę wg swoich zainteresowań.

 

Metoda: Wywiad, rozmowa kierowana, prezentacja.

 

Pomoce: Wystawa książek Mirosława Osowskiego.

 

Uwagi: Lekcja wymaga odpowiedniego przygotowania sali oraz zorganizowania ekspozycji dorobku literackiego pisarza i dziennikarza.

 

Termin realizacji: 13 lutego 2004r.

 

Przebieg zajęć.

 

      I.      Powitanie i wprowadzenie.

Nauczyciel wita wszystkich zebranych na lekcji, która będzie miała charakter spotkania autorskiego, poświęconego twórczości Pana Mirosława Osowskiego.

Powitanie gościa, przedstawienie celu zajęć, zapisanie tematu lekcji do dziennika.

Podanie informacji biograficznych, krótkiej charakterystyki twórczości i dorobku artystycznego.

      Dzisiejsze spotkanie poświęcone jest twórczości Pana Mirosława Osowskiego. 

Pisarz urodził się w 1942 r. w Grabowie k. Łęczycy. Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Po studiach pracował między innymi jako nauczyciel i dziennikarz. Obecnie mieszka w Stalowej Woli. Jest laureatem licznych konkursów literackich:

Powieść „Tomasz” jest jego debiutem książkowym, wcześniej publikował swoje utwory prozatorskie, m.in. w Twórczości, Nowej Okolicy Poetów, Tygodniku Nadwiślański i Afiszu.

 

 

 

   II.      Wywiad gościem.

Rozmowa nauczyciela i uczniów z zaproszonym gościem.

 

Ryszard Wójtowicz w recenzji Pana twórczości napisał, że ukazuje Pan życie ludzi prostych, egzystujących w środowiskach gdzie wszystko wydaje się powszechne, potoczne, konwencjonalne

ü      Czy nie boi się Pan, że tematy te są prozaiczne i mało interesujące dla dzisiejszej młodzieży?

ü      Dlaczego w powieści „Tomasz” na stronie tytułowej umieścił Pan jako motto fragment dzieła Adama Mickiewicza i Jerzego Kronholda?

ü      Obok licznych pasji którym się Pan para jest dziennikarstwo. Jakich wskazówek i rad udzieliłby Pan osobom pragnącym poświęcić się dziennikarstwu?

ü      Jakie predyspozycje powinna posiadać osoba wybierająca się np. na kierunek studiów dziennikarstwo?

ü      Znamy Pana dwie książki powieść „Tomasz” i zbiór opowiadań „Świniobicie

      i inne opowiadania”.  Jakie są Pana najbliższe plany pisarskie?

ü      Jaki dekalog dla lokalnego patrioty wysunąłby Pan jako nauczyciel dzisiejszej młodzieży?

ü      Czy w swojej twórczości posiada Pan także utwory poetyckie?

ü      Pana poglądy na życie i otaczający świat.

ü      Plany na przyszłość.

 

 

Wywiad prowadzi nauczyciel wraz z uczniami, występujących w roli interlokutorów według wcześniej przygotowanych na zajęciach wspólnych pytań.

 

III.      Program artystyczny.

Wzbogaceniem i urozmaiceniem zajęć jest przygotowany krótki program artystyczny w wykonaniu uczniów. Jest to recytacja i melodeklamacja fragmentów powieści pisarza.

 

Ø      „Tomasz” str. 20 – 23

Ø      „Świniobicie i inne opowiadania” str. 56-58

 

 

 

IV.      Podsumowanie zajęć i dyskusja.

Rozmowa kierowana między zaproszonym gościem i uczestnikami spotkania. Po zakończonej dyskusji nauczyciel dziękuje gościowi i podsumowuje zajęcia.

 

 

   V.      Zakończenie.

Prowadzący dziękuje serdecznie za udział w lekcji, umożliwienie prezentacji dorobku Pana Mirosława Osowskiego. Uczniowie wręczają kwiaty i proszą o wpis do kroniki szkolnej. 

Po zakończonej lekcji nauczyciel zaprasza od oglądania ekspozycji, następuje rozdanie książek i autografów autora.

 

 

 

 

WNIOSKI:

1.     Zorganizowanie lekcji otwartej, będące kontynuacją cyklu spotkań pt. „Mała Ojczyzna – poznajemy twórczość naszych artystów”, daje nam możliwość bliższego poznania kultury i tradycji naszego regionu, natomiast kontakt z zaproszonym gościem jest inspiracją twórcza dla uczniów.

2.     Prezentowane powieści i opowiadania pozwalają dokładnie poznać twórczość zaproszonego gościa i są podstawą do samodzielnej analizy utworów literackich.

3.     Ekspozycja książek i prac plastycznych wzbogaca wyobraźnię i zachęca do pogłębiania zainteresowań sztuką.

 

 

 

 

 

 

Scenariusz opracowała mgr Monika Bis

powrót