Cele: Uczeń
po lekcji zna i rozumie twórczość artysty, właściwie ocenia dorobek twórców
regionalnych, poszerza swoje wiadomości z historii i tradycji ludowej, umie
wybrać odpowiednia literaturę wg swoich zainteresowań.
Metoda: Wywiad,
rozmowa kierowana, recytacja, melodeklamacja.
Pomoce: Wystawa tomików
poezji poetki.
Uwagi: Lekcja wymaga
odpowiedniego przygotowania Sali oraz zorganizowania ekspozycji dorobku
literackiego poetki.
Przebieg zajęć.
I.
Powitanie i wprowadzenie.
Nauczyciel wita wszystkich
zebranych na lekcji, która będzie miała charakter spotkania poetyckiego,
poświęconego twórczości Pani Stanisławy Pudełkiewicz.
Powitanie gościa, przedstawienie celu zajęć, zapisanie tematu lekcji do
dziennika.
Podanie informacji biograficznych, krótkiej charakterystyki twórczości i
dorobku artystycznego.
1. Dzisiejsze spotkanie poświęcone jest twórczości Pani Stanisławy
Pudełkiewicz – poetki i malarki ludowej z Krzeszowa. Poezja jej zyskała
odrębne miejsce pośród polskiej liryki współczesnej, stanowiąc jednocześnie
składową część rodzimej sztuki ludowej. Sama artystka w liście do
Stowarzyszenia Twórców Ludowych przedstawiła się nader skromnie
(…) Jestem prostą kobietą rolniczkę, ale też piszę i maluję. Do tej pory
pisałam tylko dla siebie mając taką wewnętrzną potrzebę. Ale teraz
pomyślałam sobie, jeśli coś warte moje wiersze niech trafią do drugiego
człowieka.(…)
I tak rozpoczęła się prezentacja dorobku Stanisławy Pudełkiewicz
szerokiemu odbiorcy.
2. Wystąpienie osoby zaproszonej, która prezentuje swoją drogę
twórczą i wielkie pasje
artystyczne: poezję i malarstwo.
II.
Związanie akcji.
Nauczyciel przedstawia
cel spotkania i jego szczegółowy przebieg. Nawiązuje do tematu lekcji z
języka polskiego, dotyczącego twórczości i dorobku artystów amatorów naszego
regionu.
Prosi uczniów o przypomnienie cech charakterystycznych dla ludzi parających
się twórczością ludową, zajmujących się pomnażaniem dorobku kulturowego
regionu.
Nauczyciel dokonuje prezentacji przygotowanej wystawy pt. „Mała Ojczyzna
– poeci naszego regionu – Stanisława Pudełkiewicz”, omawia wyeksponowane
tomiki wierszy i prace plastyczne.
Prosi ucznia o głośne odczytanie zaprezentowanych wierszy i podzielnie się
refleksją z innymi.
III.
Wywiad.
Rozmowa nauczyciela i
uczniów z zaproszonym gościem.
ü
Jak zaczęła się Pani
przygoda z poezją?
ü
W jakich okolicznościach
napisała Pani pierwszy wiersz?
ü
Czy uczyła się Pani sztuki
pisania poezji?
ü
Jak Pani określa wpływ
przyrody na swoją twórczość?
ü
Skąd czerpie pani tematy do
swojej twórczości?
ü
Jakie motywy dominują w
pani malarstwie?
ü
Do kogo kieruje Pani swoje
wiersze i prace plastyczne?
ü
Czy stworzyła Pani dzieło
(wiersz lub obraz) poświęcony konkretnej osobie?
ü
W jakich warunkach tworzy
Pani swoje wiersze?
ü
Jak rodzina akceptuje Pani
pasje artystyczne?
ü
Plany na przyszłość.
ü
Pani poglądy na życie i
otaczający świat.
Wywiad prowadzi nauczyciel wraz z uczniami,
występujących w roli interlokutorów według wcześniej przygotowanych na
zajęciach wspólnych pytań.
IV.
Program artystyczny.
Wzbogaceniem i
urozmaiceniem zajęć jest przygotowany krótki program artystyczny w wykonaniu
uczniów. Jest to recytacja i melodeklamacja (z podkładem muzycznym)
wybranych wierszy poetki.
Program obejmuje wiersze:
„Zapomniana kapliczka”
„Wydano wojnę Bogu”
„Modlitwa kwiatów”
„Dzwony dzwonią”
„Wiersz o Ojczyźnie”
„Poezja moja”
„Szukam Cię Boże”.
V.
Podsumowanie zajęć i dyskusja.
1. Nauczyciel dzieli
uczniów na grupy 4-osobowe i prosi o zapoznanie się z wybranym wierszem Pani
Pudełkiewicz. Następnie każda grupa prezentuje wiersz i swoją refleksję na
jego temat. Uczniowie proszą o pomoc w interpretacji poetkę i porównują
swoje refleksje z założonymi przez twórcę.
2. Kolejnym zadaniem jest prezentacja wierszy uczniów piszących swoją
poezję. Proszą poetkę o ocenę i wskazówki na przyszłość.
Rozmowa kierowana między zaproszonym gościem i uczestnikami spotkania. Po
zakończonej dyskusji nauczyciel dziękuje gościowi i podsumowuje zajęcia.
VI.
Zakończenie.
Prowadzący dziękuje
serdecznie za udział w lekcji, umożliwienie prezentacji dorobku Pani
Stanisławy Pudełkiewicz. Uczniowie wręczają kwiaty i proszą o wpis do
kroniki szkolnej.
Po zakończonej lekcji nauczyciel zaprasza od oglądania ekspozycji, następuję
rozdanie tomików wierszy i autografów autora.
WNIOSKI:
1. Zorganizowanie lekcji otwartej, będące
kontynuacją cyklu spotkań pt. „Mała Ojczyzna – poznajemy twórczość naszych
artystów”, daje nam możliwość bliższego poznania kultury i tradycji naszego
regionu, natomiast kontakt z zaproszonym gościem jest inspiracją twórcza dal
uczniów.
2. Prezentowane utwory i wiersze pozwalają dokładnie poznać twórczość
zaproszonego gościa i są podstawą do samodzielnej analizy utworów
literackich.
3. Ekspozycja książek i prac plastycznych wzbogaca wyobraźnię i zachęca do
pogłębiania zainteresowań sztuką.
scenariusz opracowała mgr Monika Bis
powrót
|