Scenariusz lekcji otwartej
Temat: Spotkanie z poezją Pani Stanisławy Pudełkiewicz.

Strona Główna

Trochę historii

Regulamin biblioteki

Kadra

Pomieszczenia
i wyposażenie biblioteki


Zbiory biblioteczne

Warsztat informacyjny

Kronika biblioteki

Galeria

Cytaty o książce

Sprawdź swoją wiedzę

Zespół Szkół nr 4

Linki

Cele: Uczeń po lekcji zna i rozumie twórczość artysty, właściwie ocenia dorobek twórców regionalnych, poszerza swoje wiadomości z historii i tradycji ludowej, umie wybrać odpowiednia literaturę wg swoich zainteresowań.
Metoda: Wywiad, rozmowa kierowana, recytacja, melodeklamacja.
Pomoce: Wystawa tomików poezji poetki.
Uwagi: Lekcja wymaga odpowiedniego przygotowania Sali oraz zorganizowania ekspozycji dorobku literackiego poetki.

Przebieg zajęć.
I.
      Powitanie i wprowadzenie.
Nauczyciel wita wszystkich zebranych na lekcji, która będzie miała charakter spotkania poetyckiego, poświęconego twórczości Pani Stanisławy Pudełkiewicz.
Powitanie gościa, przedstawienie celu zajęć, zapisanie tematu lekcji do dziennika.
Podanie informacji biograficznych, krótkiej charakterystyki twórczości i dorobku artystycznego.
1. Dzisiejsze spotkanie poświęcone jest twórczości Pani Stanisławy Pudełkiewicz – poetki i malarki ludowej z Krzeszowa. Poezja jej zyskała odrębne miejsce pośród polskiej liryki współczesnej, stanowiąc jednocześnie składową część rodzimej sztuki ludowej. Sama artystka w liście do Stowarzyszenia Twórców Ludowych przedstawiła się nader skromnie
(…) Jestem prostą kobietą rolniczkę, ale też piszę i maluję. Do tej pory pisałam tylko dla siebie mając taką wewnętrzną potrzebę. Ale teraz pomyślałam sobie, jeśli coś warte moje wiersze niech trafią do drugiego człowieka.(…)
I tak rozpoczęła się prezentacja dorobku Stanisławy Pudełkiewicz szerokiemu odbiorcy.
2. Wystąpienie osoby zaproszonej, która prezentuje swoją drogę twórczą i wielkie pasje
artystyczne: poezję i malarstwo.

II.      Związanie akcji.
Nauczyciel przedstawia cel spotkania i jego szczegółowy przebieg. Nawiązuje do tematu lekcji z języka polskiego, dotyczącego twórczości i dorobku artystów amatorów naszego regionu.
Prosi uczniów o przypomnienie cech charakterystycznych dla ludzi parających się twórczością ludową, zajmujących się pomnażaniem dorobku kulturowego regionu.
Nauczyciel dokonuje prezentacji przygotowanej wystawy pt. „Mała Ojczyzna – poeci naszego regionu – Stanisława Pudełkiewicz”, omawia wyeksponowane tomiki wierszy i prace plastyczne.
Prosi ucznia o głośne odczytanie zaprezentowanych wierszy i podzielnie się refleksją z innymi.

III.      Wywiad.
Rozmowa nauczyciela i uczniów z zaproszonym gościem.

ü      Jak zaczęła się Pani przygoda z poezją?

ü      W jakich okolicznościach napisała Pani pierwszy wiersz?

ü      Czy uczyła się Pani sztuki pisania poezji?

ü      Jak Pani określa wpływ przyrody na swoją twórczość?

ü      Skąd czerpie pani tematy do swojej twórczości?

ü      Jakie motywy dominują w pani malarstwie?

ü      Do kogo kieruje Pani swoje wiersze i prace plastyczne?

ü      Czy stworzyła Pani dzieło (wiersz lub obraz) poświęcony konkretnej osobie?

ü      W jakich warunkach tworzy Pani swoje wiersze?

ü      Jak rodzina akceptuje Pani pasje artystyczne?

ü      Plany na przyszłość.

ü      Pani poglądy na życie i otaczający świat.

Wywiad prowadzi nauczyciel wraz z uczniami, występujących w roli interlokutorów według wcześniej przygotowanych na zajęciach wspólnych pytań.

IV.      Program artystyczny.
Wzbogaceniem i urozmaiceniem zajęć jest przygotowany krótki program artystyczny w wykonaniu uczniów. Jest to recytacja i melodeklamacja (z podkładem muzycznym) wybranych wierszy poetki.
Program obejmuje wiersze:
„Zapomniana kapliczka”
„Wydano wojnę Bogu”
„Modlitwa kwiatów”
„Dzwony dzwonią”
„Wiersz o Ojczyźnie”
„Poezja moja”
„Szukam Cię Boże”.

V.      Podsumowanie zajęć i dyskusja.
1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4-osobowe i prosi o zapoznanie się z wybranym wierszem Pani Pudełkiewicz. Następnie każda grupa prezentuje wiersz i swoją refleksję na jego temat. Uczniowie proszą o pomoc w interpretacji poetkę i porównują swoje refleksje z założonymi przez twórcę.
2. Kolejnym zadaniem jest prezentacja wierszy uczniów piszących swoją poezję. Proszą poetkę o ocenę i wskazówki na przyszłość.
Rozmowa kierowana między zaproszonym gościem i uczestnikami spotkania. Po zakończonej dyskusji nauczyciel dziękuje gościowi i podsumowuje zajęcia.

VI.      Zakończenie.
Prowadzący dziękuje serdecznie za udział w lekcji, umożliwienie prezentacji dorobku Pani Stanisławy Pudełkiewicz. Uczniowie wręczają kwiaty i proszą o wpis do kroniki szkolnej. 
Po zakończonej lekcji nauczyciel zaprasza od oglądania ekspozycji, następuję rozdanie tomików wierszy i autografów autora.

WNIOSKI:
1. Zorganizowanie lekcji otwartej, będące kontynuacją cyklu spotkań pt. „Mała Ojczyzna – poznajemy twórczość naszych artystów”, daje nam możliwość bliższego poznania kultury i tradycji naszego regionu, natomiast kontakt z zaproszonym gościem jest inspiracją twórcza dal uczniów.
2. Prezentowane utwory i wiersze pozwalają dokładnie poznać twórczość zaproszonego gościa i są podstawą do samodzielnej analizy utworów literackich.
3. Ekspozycja książek i prac plastycznych wzbogaca wyobraźnię i zachęca do pogłębiania zainteresowań sztuką.

scenariusz opracowała mgr Monika Bis

powrót